Algemene vragen
- Waarom verandert het parkeerbeleid en wat verandert er vanaf 1 juli 2023?
- Ik heb een mindervaliden kaart, waar mag ik mij parkeren?
- Hoe moet ik mijn blauwe schijf gebruiken?
- Hoe werkt een Shop&Go parkeerplaats?
- Waarom voeren we Shop&Go parkeerplaatsen in?
- Ik heb een vervangwagen, wat moet ik doen?
- Ik wil mijn elektrisch voertuig opladen in een betalende parkeerzone
Parkeertarieven
- Hoeveel bedraagt het tarief in de betalende zone?
- Tijdens welke schoolvakanties gelden de zones met beperkte parkeertijd?
- Hoe kan ik weten in welke zone mijn wagen geparkeerd staat?
Parkeerabonnementen
- Welke soorten abonnementen zijn er?
- Hoeveel kost een parkeerabonnement?
- Waar mag je met een parkeerabonnement parkeren?
- Wat heb ik nodig om een parkeerabonnement aan te vragen?
- Waar vraag je een parkeerabonnement aan?
- Hoelang op voorhand kan ik mijn parkeerabonnement vernieuwen?
- Ik heb mijn parkeerabonnement aangevraagd maar wordt toch bekeurd, hoe komt dit?
- Ik heb een bewonersabonnement maar ik verhuis naar een andere stad/gemeente, wat moet ik doen?
Vragen over de parkeerautomaten
- Hoe werken parkeerautomaten?
- Moet ik een parkeerticket achter mijn voorruit leggen?
- Wat als de parkeerautomaat defect is?
- Hoe kan ik betalen aan de parkeerautomaat?
Controle parkeren
- Hoe gebeurt de controle op een geldige parkeersessie?
- Kan ik meerdere retributies per dag krijgen?
- Ik heb een retributie ontvangen en wil hier extra informatie rond verkrijgen?
- Waar betaal ik mijn retributie?
- Ik heb een retributie ontvangen, maar ik betwist die. Moet ik mijn retributie nog betalen?
- Binnen welke tijdspanne moet ik mijn retributie betalen?
Ik heb nog een andere vraag.
Hoe moet ik mijn blauwe schijf gebruiken?
De schijf moet zichtbaar achter de voorruit van de wagen worden geplaatst. Het pijltje van de schijf moet worden geplaatst op het streepje volgend op het moment van aankomst. Bijvoorbeeld : als u aankomt om 10.15 u, plaats dan de pijl op 10.30 u.
Enkel de Europese blauwe schijf is geldig.
Hoe werkt een Shop&Go parkeerplaats?
De Shop & Go werkt aan de hand van intelligente sensoren in het parkeervak. Wanneer een auto parkeert, registreert de sensor de auto. Wanneer na 30 minuten de auto nog steeds geparkeerd staat, wordt er een signaal verzonden naar parkeerwachters.
Sta je langer dan de voorziene parkeertijd, dan kan een parkeerwachter een retributie van 30 euro opmaken.
De Shop & Go is elke dag van toepassing van 10.00 tot 18.00 uur
Opgelet: Parkeerkaarten voor personen met een beperking en parkeerabonnementen gelden niet op Shop & Go-parkeerplaatsen! Ook tickets zijn niet geldig.
Waarom voeren we Shop&Go parkeerplaatsen in?
Dankzij de Shop & Go wordt de rotatie van parkeerplaatsen zo hoog mogelijk gehouden om het zoekverkeer in het centrum te verminderen. Aangezien de registratie automatisch loopt, is dit een zeer gebruiksvriendelijk systeem. Je hoeft immers geen parkeerticket meer te halen of een sms te versturen.
Ik heb een vervangwagen, wat moet ik doen?
Het parkeerbedrijf dient op de hoogte gebracht te worden om de wijziging door te voeren; geen enkel niet-officieel document wordt in aanmerking genomen door onze parkeerwachters.
Het parkeerbedrijf heeft onderstaande documenten nodig:
- Identiteitskaart op naam van de aanvrager
- Kentekenbewijs deel 1 op naam en op adres of thuisadres van de aanvrager/eigenaar
- Bewijs van de garagehouder met vermelding van de periode waarin u beschikt over een vervangwagen.
Ik wil mijn elektrisch voertuig opladen in een betalende parkeerzone
Voor de laadpalen in de betalende zones moet je ook tijdens je laadbeurt voor de volledige laadtijd parkeergeld betalen. Je bent in laadtijd beperkt tot de beperkingen van de zone. Bijvoorbeeld: in de oranje zone kan je maximum 4 uur parkeren en dus ook maar 4 uur opladen. Bekijk alle locaties van de oplaadpunten.
Tijdens welke schoolvakanties gelden de zones met beperkte parkeertijd?
In de oranje en groene zone buiten het zomer seizoen wordt er enkel rekening gehouden met de Vlaamse schoolvakanties. In het zomer seizoen geldt de beperkte parkeertijd elke dag van de week. In de rode en blauwe zone geldt de beperkte parkeerduur het hele jaar door.
Hoe kan ik weten in welke zone mijn wagen geparkeerd staat?
Elke parkeerautomaat is voorzien van een gekleurde band bovenaan en aan de zijkant van de parkeerautomaat, waarop de kleur van de zone is aangegeven waarin u zich bevindt.
Welke soorten abonnementen zijn er?
Digitaal Bewonersabonnement
- voor inwoners
- voor eigenaars van wooneenheid zonder domicilie
Digitaal Bedrijvenabonnement
- voor lokale handelaars
- voor lokale bedrijven
- voor lokale werknemers niet woonachtig in De Panne
Digitaal abonnement dienstverleners
- voor huishoudhulp via dienstencheques
Digitaal abonnement Zorgverstrekkers
- Voor alle zorgverstrekkers
Hoeveel kost een parkeerabonnement?
Digitaal Bewonersabonnement
- de eerste kaart is gratis
- een tweede kaart is 40 euro per jaar
- een derde en vierde kaart is 120 euro per jaar
Digitaal Bedrijvenabonnement
- meerdere abonnementen mogelijk aan 120 euro per abonnement per jaar
- 40 euro per abonnement per jaar
- 40 euro per abonnement per jaar
Digitaal abonnement Zorgverstrekkers
- 40 euro per abonnement per jaar
Waar mag je met een parkeerabonnement parkeren?
Digitaal Bewonersabonnement
- Oranje zone
- Groene zone
- Blauwe zone
Digitaal Bedrijvenabonnement
- Oranje zone
- Groene zone
- Blauwe zone
- Groene zone
- Oranje zone
- Groene zone
- Blauwe zone
Digitaal abonnement Zorgverstrekkers
- Rode zone maximaal 1 uur
- Oranje zone
- Groene zone
- Blauwe zone
Wat heb ik nodig om een parkeerabonnement aan te vragen?
nodige documenten digitaal Bewonersabonnement
- Identiteitskaart op naam van de aanvrager
- Voor eigenaars van een wooneenheid zonder domicilie of vakantiewoning waar geen domiciliëring mogelijk is:
het laatste aanslagbiljet van de gemeentelijke belasting op het verblijf. Indien de aankoop recenter is dan januari dan is het voldoende om de aankoopsactie voor te leggen. - Kentekenbewijs deel 1 op naam en op adres of thuisadres van de aanvrager/eigenaar
- Indien firmawagen of leasingwagen: attest van de werkgever of leasingmaatschappij dat de aanvrager beschikt over een vaste firmawagen of leasingwagen
Nodige documenten digitaal Bedrijvenabonnement: aan te vragen door de zelfstandige of werkgever
- Btw-nummer van de firma
- Kentekenbewijs deel 1 op naam van de firma
- Adresbewijs en arbeidsovereenkomst van de werknemer.
- Kentekenbewijs deel 1 op naam en op adres van de werknemer
- Indien firmawagen of leasingwagen: attest van de werkgever of leasingmaatschappij dat de aanvrager beschikt over een vaste firmawagen of leasingwagen
- Btw-nummer van de firma
- Kentekenbewijs deel 1 op naam van de firma
- Werkattest dienstencheques
Nodige documenten digitaal abonnement Zorgverstrekkers: Aan te vragen door de zelfstandige of werkgever
- Btw-nummer van de firma
- Kentekenbewijs deel 1 op naam van de firma
de parkeerabonnementen kunnen worden aangevraagd via de site van Indigo/Streeteo, voor de mensen zonder computer kan er ook steeds worden langsgaan in de winkel van het parkeerbedrijf gelegen in de Duinkerkelaan 54 in De Panne. Het is niet mogelijk om een parkeerabonnement aan te vragen in het gemeentehuis.
Hoelang op voorhand kan ik mijn parkeerabonnement vernieuwen?
De abonnementen kunnen maximaal 2 maanden op voorhand worden vernieuwd en minimaal 5 dagen voordien. Indien er op minder dan 5 dagen een verlenging wordt aangevraagd is er geen garantie dat het abonnement tijdig zal worden vernieuwd.
ik heb mijn parkeerabonnement maar wordt toch bekeurd, hoe komt dit?
Het parkeerbedrijf laat de aanvragers weten of hun aanvraag werd aanvaard of geweigerd.
De abonnementen worden pas geactiveerd na controle:
- van de documenten,
- van de woonplaats,
- en ontvangst van de betaling van het vereiste bedrag.
Zolang de kaart niet werd erkend en geactiveerd, mag geen enkele gebruiker zich beroepen op eender welk recht gekoppeld aan deze kaart.
Ik heb een bewonersabonnement maar ik verhuis naar een andere stad/gemeente, wat moet ik doen?
Het parkeerbedrijf dient op de hoogte te worden gebracht van de verhuis zodat het abonnement kan worden stopgezet.
Hoe werken parkeerautomaten?
Je volgt stap voor stap de instructies op het scherm. Let er op dat je de nummerplaat correct ingeeft. Spaties of streepjes tik je niet in, bijvoorbeeld 1ABC123. Vergeet zeker het voorafgaande nummer (1 of 2) niet!
Nadat je je nummerplaat hebt ingegeven, moet je nog bevestigen zo wordt de registratie opgeslagen in de parkeerdatabank.
Heb je toch een fout gemaakt bij het intikken van de nummerplaat en krijg je een retributie dan kan je dit melden bij Indigo (via de website, telefonisch of via een persoonlijk bezoek aan de shop) en kan je retributie eenmalig geannuleerd worden.
Moet ik een parkeerticket achter mijn voorruit leggen?
Het is niet nodig je ticket achter de voorruit te plaatsen. Je registratie wordt opgeslagen in de parkeerdatabank. De parkeerwachter controleert via je nummerplaat of je correct geregistreerd bent in de databank.
Wat als de parkeerautomaat defect is?
Indigo, de parkeerbeheerder van Gemeente De Panne, controleert dagelijks of er parkeerautomaten buiten dienst zijn. Indien de automaat defect is, kan je gebruik maken van de Europese blauwe parkeerschijf voor de toegestane parkeerduur in de betaalzone. Je kan ook je parkeersessie registreren via een parkeerapplicatie of sms, of naar een andere automaat gaan.
Hoe kan ik betalen aan de parkeerautomaat?
- Je kan betalen via volgende betaalopties:
- Mastercard
- Maestro
- Visa
- Contactloos
- Gepast kleingeld, aangezien de parkeermeter geen kleingeld teruggeeft.
Hoe gebeurt de controle op een geldige parkeersessie?
Een controle begint bij het ingeven van de nummerplaat in het systeem van het parkeerbedrijf, het systeem dat gelinkt staat met de parkeerautomaten gaat na of de nummerplaat geregistreerd staat. Als dat niet het geval is wordt er een retributiebon uitgeschreven.
Kan ik meerdere retributies per dag krijgen?
Het is binnen de geparkeerde zone niet mogelijk om meerdere retributies te verkrijgen per dag. De retributie geldt voor 8 opeenvolgende uren en is niet overdraagbaar naar de volgende dag.
Indien je reeds een retributie hebt ontvangen in een zone en de wagen wordt verplaatst naar een andere zone dan is het wel mogelijk om een tweede retributie te ontvangen ook voor 8 opeenvolgende uren en is niet overdraagbaar naar de volgende dag.
Ik heb een retributie ontvangen, maar ik betwist die. Moet ik mijn retributie nog betalen?
Ja, een klacht impliceert geen vrijstelling van betaling van de retributie, teneinde te vermijden dat er bijkomende kosten worden aangerekend of dat er zelfs een inningsprocedure komt tussen de termijn van uw klacht en het antwoord.
Als de klacht gerechtvaardigd is, dan wordt het reeds betaalde bedrag terugbetaald.
Binnen welke tijdspanne moet ik mijn retributie betalen?
Binnen de 5 kalenderdagen vanaf het deponeren van het parkeerticket. teneinde een eerste herinnering te vermijden (gratis) en een ingebrekestelling, een maand na de uitgifte van de retributie (met bijkomende kosten).