Het huidige parkeerbeleid dateert van 2019. Tijd dus om dit te evalueren en daar waar nodig bij te schaven. Het bestuur van De Panne wil namelijk het handelscentrum aantrekkelijker maken en bezoekers de nodige faciliteiten aanbieden om gezellig te kunnen shoppen. Moeten er bijkomende parkeercapaciteit zijn? Zijn bewonerskaarten haalbaar? Een eenvoudig, transparant en logisch parkeerbeleid is alvast essentieel.
Huidige situatie
Het huidige parkeerplan voorziet 2 zones met betalend parkeren: in het commerciële en toeristische centrum van De Panne. Hierdoor veroorzaken toeristen en dagjesmensen tijdens de weekends en schoolvakanties vaak (parkeer)overlast door binnen woonwijken op zoek te gaan naar een (gratis) parkeerplaats. Bijgevolg nemen deze langparkeerders vaak de parkeerplaatsen in die voorzien zijn voor wijkbewoners.
Nieuw parkeerplan
Een belangrijk principe voor het nieuwe parkeerbeleid is dat rotatie (= kort parkeren) enkel belangrijk is als er ook concentraties van handelaars zijn. Op plaatsen waar weinig of geen handelaars zijn, zijn lege straten te vermijden en kan evengoed de volledige parkeercapaciteit gebruikt worden.
Duidelijk afgebakende zones voor fietsen, moto's, en voor laden en lossen moeten dan weer zorgen voor meer orde op straat.
Parkeerzones
In het nieuwe parkeerbeleid zijn 4 verschillende parkeerzones opgenomen.
- In het commerciële centrum (= Zeelaan en enkele zijstraten) is het mogelijk om korte tijd (max. 2 uur per dagdeel) betalend te parkeren Ook het principe van Shop & Go wordt hier ingevoerd: om snel een boodschap te doen, kan iemand maximaal 30 minuten parkeren zonder parkeerticket. De controle gebeurt op de Shop & Go parkeerplaatsen automatisch.
- In de woonwijken rond het toeristische centrum (Dumontwijk, Houtsaegerwijk …) blijft Shop & Go mogelijk, maar wordt middellang (max. 4 uur, 1x verlengbaar) betalend parkeren ingevoerd van juni tot en met september, op feestdagen, tijdens weekends en de Vlaamse schoolvakanties.
- Wie gedurende lange tijd wil parkeren, kan terecht op de (rand)parkings in de randgebieden. Hier wordt betalend parkeren eveneens ingevoerd van juni tot en met september, op feestdagen, tijdens weekends en Vlaamse schoolvakanties
- In Adinkerke blijven de Blauwe zones met het kort parkeren (max. 2 uur) met de parkeerschijf het hele jaar door gelden. Binnen de blauwe zones worden 18 Shop & Go zones ingevoerd.
Parkeerabonnementen
Het nieuwe parkeerbeleid voorziet eveneens 5 verschillende digitale parkeerabonnementen die vanaf mei aangevraagd kunnen worden.
- Bewonersabonnement: inwoners en eigenaars van een wooneenheid zonder domicilie kunnen een abonnement (max. 4 abonnementen per wooneenheid) aanvragen om te parkeren in de oranje, groene en blauwe zone. Het eerste abonnement is gratis.
- Bedrijvenabonnement: lokale handelaars en bedrijven kunnen met dit abonnement (€ 120 per abonnement en per jaar) parkeren in de oranje, groene en blauwe zone.
- Abonnement werknemers: wie in De Panne werkt, maar er niet woont, kan via de werkgever een abonnement (€ 40 per abonnement en per jaar) aanvragen dat geldig is in de groene zone.
- Abonnement dienstverleners: ook huishoudhulp die via dienstencheques werkt kan via de werkgever een abonnement (€ 40 per abonnement en per jaar) aanvragen. Dit abonnement is geldig in de oranje, groene en blauwe zone.
- Abonnement zorgverstrekkers: alle zorgverstrekkers kunnen (op zelfstandige basis of via de werkgever) een abonnement (€ 40 per abonnement en per jaar) aanvragen. Dit abonnement is geldig in de oranje, groene en blauwe zone. Parkeren in de rode zone is mogelijk voor max. 1 uur mits het leggen van de parkeerschijf.
Verdere timing
In de gemeenteraad van april worden de modaliteiten voor de parkeerabonnementen ter goedkeuring voorgelegd. Vanaf mei zullen parkeerabonnementen via het parkeerbedrijf Streeteo kunnen aangevraagd worden. Vanaf 1 juli treedt het parkeerbeleid in voege.
“Een nieuw parkeerbeleid met aandacht voor bewonersparkeren, was een belofte bij de vorige verkiezingen. We hebben lang de vele mogelijkheden bestudeerd en zijn ervan overtuigd dat we een goed evenwicht hebben gevonden tussen betalend parkeren en bewonersparkeren.
Voortaan zal er overal in De Panne betalend parkeren gelden. Bezoekers en langparkeerders betalen een kleine bijdrage. In de groene zone kost parkeren 5 euro per dag, wat eigenlijk een peulschil is. En, alle inwoners en tweedeverblijvers krijgen een gratis parkeerabonnement! Een tweede abonnement zal 40 euro kosten.
Door het invoeren van betalend parkeren in combinatie met de parkeerabonnementen zijn we ervan overtuigd dat we zowel bezoekers, werknemers, handelaars, inwoners én tweedeverblijvers faciliteren en wordt wonen dichtbij het handelscentrum weer wat interessanter.”
(Bram Degrieck, burgemeester)
“Het nieuwe parkeerbeleid is echt een masterplan waar we de burger 100 procent faciliteren. Het wooncomfort mits parkeren in eigen straat, het verminderen van het zoekverkeer in de dichte woonwijken, het bevorderen van easy shopping en het aangenaam maken voor het residentieel publiek. Dus geef toe, een win-win voor iedereen die het goed meent met De Panne.”
(Stéphane Buyens, schepen van Parkeerbeleid)