Dit reglement geldt vanaf 1 januari 2026 (aanslagjaren 2026–2031). Het is goedgekeurd op de gemeenteraad van 15/12/2025 en gepubliceerd op 19/12/2025.
Hieronder staat een samenvatting van het reglement. Via de link onderaan kun je het volledige (wettelijke) reglement lezen.
Wat?
Voor afval en vergelijkbaar bedrijfsafval, dat naar de betaalzone van het recyclagepark gebracht wordt, is een belasting verschuldigd. Het gaat hierbij vooral om grofvuil (brandbaar restafval) en enkele betalende selectieve fracties (bv. asbest, bouw- of sloopafval, hout, harde plastics) + voor bedrijven ook tuinafval en piepschuim.
Wie betaalt?
Elke bezoeker van de betaalzone op het recyclagepark, ongeacht of die komt met auto, fiets of te voet.
Hoeveel kost het?
Inwoners en tweedeverblijvers:
Restafval: grofvuil (brandbaar afval) | 0,350 €/kg |
Asbestafval | 0,130 €/kg vanaf 201 kg/gezin/jaar |
Inert bouwafval Houtafval Harde plastics | 0,055 €/kg |
Tuinafval | gratis |
Bedrijven, verenigingen ...
Restafval: grofvuil (brandbaar afval) | 0,350 €/kg |
Asbestafval | 0,130 €/kg |
Inert bouwafval Houtafval Harde plastics | 0,075 €/kg |
Tuinafval | 0,05 €/kg |
EPS (piepschuim) | 50 €/10 zakken |
De kost zal jaarlijks op 1 januari aangepast worden op basis van de gezondheidsindex van de voorafgaande maand september.
beslissing GR 15.12.25 - bekendmaking 19.12.25