In september vorig jaar opende het lokaal bestuur, n.a.v. het nieuwe project ‘Dementievriendelijk De Panne’, het Infopunt Dementie in WZC St-Bernardus. Mensen met dementie, mantelzorgers, familie … met vragen over dementie kunnen er bij experts dementie terecht.
Kleine dingen die helpen!
Ben je ondernemer? Werk je in de zorg of de medische wereld? En wil je jouw dementievriendelijke dienstverlening kenbaar maken? Dat kan. Vraag bij team Welzijn (Lindenlaan 3, welzijn@depanne.be) een sticker die je aan het venster, bij een loket, bij de ingang van je zaak, op een laptop, dokterstas … kunt kleven. De sticker zorgt voor geruststelling, toont dat er rekening gehouden wordt met personen met dementie, betekent dat er begrip is en dat stress zeker niet nodig is.
Je kunt er ook folders krijgen over het Infopunt Dementie.
Het lokaal bestuur doet er alles aan om een dementievriendelijke gemeente te zijn. Niet alleen met het Infopunt Dementie, waar iedereen met vragen terecht kan voor een antwoord. Ook zet het bestuur hard in op een dementievriendelijke dienstverlening. En dat begint bij de medewerkers. Vandaar dat team Welzijn onlangs een opleiding organiseerde voor de medewerkers met een onthaalfunctie. En meer nog, de lokale seniorenverenigingen volgden ondertussen ook deze opleiding.
‘Dementievriendelijk De Panne’ wil dat personen met dementie méér zijn dan enkel het ziektebeeld. Zie de mogelijkheden van de persoon, niet de beperkingen.
Tips voor iedereen
Tijdens de opleiding leerden de deelnemers niet alleen wat dementie is of wat de symptomen zijn, maar ook hoe je ermee om kan gaan.
Tips voor iedereen
Met een paar eenvoudige tips ondersteun jij ook mee de toegankelijkheid voor personen met dementie:
- Straal warmte, betrokkenheid, vriendelijkheid en rust uit.
- Spreek niet enkel de begeleider of mantelzorger, maar ook de persoon met dementie aan.
- Maak tijdens een gesprek ook oogcontact.
- Gebruik korte, duidelijke zinnen.
- Vermijd meerkeuzevragen.
- Gebruik eenvoudige taal en zeker geen vakjargon.
- Communiceer 1 boodschap per keer en geef tijd om deze boodschap te verwerken.
- Wees geduldig en neem tijd om iets uit te leggen, te vertellen …
Indien mogelijk: sta of zit op gelijke hoogte. - Praat wat trager, op een normale en neutrale toonhoogte (niet luider of niet stiller en zeker geen boze toonklank).
- Let op je lichaamstaal, want deze liegt niet.
- Neem discreet over wanneer iets niet blijkt te lukken.
- …
Noteer nu al in je agenda:
Naar aanleiding van de Internationale Alzheimerdag organiseert team Welzijn op dinsdag 23 september een activiteit.
Eerstelijnspsycholoog voor anderstaligen
Steeds meer mensen worstelen met hun mentaal welzijn. Praten helpt, maar een psycholoog vinden is niet altijd vanzelfsprekend. Daarom biedt het lokaal bestuur laagdrempelige psychologische hulp via een eerstelijnspsycholoog. Dichtbij, betaalbaar en ook voor anderstaligen.De Panne vergeet je niet
In september vorig jaar opende het lokaal bestuur, n.a.v. het nieuwe project ‘Dementievriendelijk De Panne’, het Infopunt Dementie in WZC St-Bernardus. Mensen met dementie, mantelzorgers, familie, … met vragen over dementie kunnen er bij experts dementie terecht.Dementie begrijpen, een eerste stap naar betere zorg
Onder de noemer ‘Dementievriendelijk De Panne’ wil het lokaal bestuur inwoners met dementie beter ondersteunen.
Team Welzijn begeleidt mensen in armoede
Bij team Welzijn is elke Pannenaar met vragen over sociale zaken aan het juiste adres.
Bouwen aan een wereld zonder armoede
Op 17 oktober is het wereldwijd de Dag van Verzet tegen Armoede. Tal van nationale en internationale armoedeorganisaties gebruiken dit moment om armoede onder de aandacht te brengen. Eén van die vele organisaties is de Pannese voedselbedeling Cicero.
Deel op