Nieuw in De Panne en benieuwd hoe je je budget het best beheert? Met de Wakosta-sessies voor nieuwkomers en anderstaligen ontdek je op een interactieve manier hoe je je inkomsten en uitgaven in balans houdt.
De Wakosta-beurs is ondertussen een jaarlijks terugkerende schoolactiviteit voor 16-plussers. Het is een inleefparcours waarbij leerlingen op een interactieve manier ondergedompeld worden in de verschillende aspecten van het zelfstandig leven en de financiële gevolgen van hun gemaakte keuzes. Er zijn echter ook heel wat volwassen anderstaligen en nieuwkomers die vragen hebben over het beheer van hun administratie en budget. In het beste geval kloppen zij aan bij team Welzijn, maar zowel de taalbarrière, de ingewikkelde administratieve systemen als het taboe rond geldproblemen in andere culturen vormen vaak een drempel.
Geïnteresseerd?
Of ken je een anderstalig iemand voor wie deze sessies nuttig zijn? Neem dan contact op met team Welzijn.
team Welzijn, Lindenlaan 3, 058 42 97 80, welzijn@depanne.be
Nu ook wakosta voor anderstaligen en nieuwkomers
Om je op weg te helpen, kun je als volwassen nieuwkomer of anderstalige tussen 24 november en 15 december deelnemen aan 4 Wakosta-sessies van 3 uur. Stap voor stap leer je alles over budget, wonen en energie, dagelijkse kosten, en telecom en vrije tijd. En dat in de vorm van praktische tips die je meteen kunt toepassen. Doe mee, deel ervaringen en ontdek hoe zelfstandig leven in België een stuk eenvoudiger wordt.
Doel van deze Wakosta
• Nieuwkomers op een toegankelijke manier kennis laten maken met budgetplanning in België.
• Stap voor stap werken rond budgetteren.
• Uitleg om inkomsten en uitgaven in balans te houden.
• als deelnemers praktische tips en ervaringen met elkaar delen.
Je elektrische wagen laden, doe je zo!
In De Panne laad je niet alleen makkelijk je eigen batterijen op, maar ook die van je elektrisch voertuig. Het grondgebied is zo goed als helemaal gedekt voor wie in een straal van 250 meter een laadpaal zoekt. Maar hoe doe je dat correct?Het juridisch loket
Al gehoord van het juridisch loket? De dienst waar je terecht kunt voor juridisch advies en vragen over je rechten en plichten?Handel snel bij (online) oplichting
Ben je slachtoffer geworden van online oplichting? Geen paniek, maar handel snel! Blokkeer onmiddellijk je rekening en verzamel alle nodige informatie om een correcte aangifte bij de politie te doen. Met deze checklist ben je goed voorbereid en vergroot je de kans op een vlotte afhandeling.Bescherm jezelf tegen oplichting
Fraudeurs worden steeds slimmer en gebruiken allerlei trucs om je geld of persoonlijke gegevens te bemachtigen. Met deze eenvoudige tips blijf je alert en bescherm je jezelf tegen de meest voorkomende vormen van oplichting.Wakosta-sessies voor nieuwkomers en anderstaligen
Nieuw in De Panne en benieuwd hoe je je budget het best beheert? Met de Wakosta-sessies voor nieuwkomers en anderstaligen ontdek je op een interactieve manier hoe je je inkomsten en uitgaven in balans houdt.Werken in de zomer
Wil je werken laten uitvoeren in De Panne? Dan hou je, ook als eigenaar, best rekening met een aantal regels. Vooral tijdens de zomermaanden zijn er extra aandachtspunten.
Deel op