Staatlozen, vluchtelingen en vreemdelingen in België kunnen een Belgisch reisdocument aanvragen in de gemeente waar zij wonen en ingeschreven staan. Het reisdocument dient als het nationale paspoort dat ze niet kunnen verkrijgen.
Target Group
- Burger
Conditions
Erkende vluchtelingen en staatlozen moeten in het bezit zijn van de nodige verblijfsdocumenten. Andere vreemdelingen moeten ook kunnen aantonen dat ze aan specifieke voorwaarden voldoen. We nemen zelf een foto van de persoon en van de kinderen vanaf dat ze kunnen staan. Is het kindje kleiner, dan is beter dat je zelf een pasfoto meebrengt.
Wat heb je nodig:
Erkend vluchteling of staatloos
jouw verblijfstitel (kaart A, B, K, L, F(+)). Kinderen jonger dan 12 jaar moeten in het bezit zijn van een identiteitsbewijs voor een kind van minder dan 12 jaar.
Vreemdeling, maar geen erkend vluchteling of niet staatloos
de gevraagde identiteitsdocumenten, naargelang jouw situatie
Procedure
Erkend vluchteling of staatloos
Je kan de aanvraag rechtstreeks bij je lokaal bestuur indienen, samen met de nodige identiteitsdocumenten. Als deze documenten in orde zijn, registreert de dienst Burgerzaken de aanvraag van een reisdocument meteen.
Vreemdeling, maar geen erkend vluchteling of niet staatloos
Om een aanvraag bij jouw lokaal bestuur te kunnen indienen, moet je eerst de toestemming van de FOD Buitenlandse Zaken vragen. Aan de hand van een vragenlijst op de website van de FOD Buitenlandse Zaken kan je nagaan of de voorwaarden voldaan zijn en welke documenten je moet indienen om een reisdocument voor een vreemdeling te kunnen aanvragen.
Als je aan de voorwaarden voldoet:
stuur je een e-mail naar passeport@diplobel.fed.be met het onderwerp: 'Aanvraag van een reisdocument voor een vreemdeling'
of stuur je een brief naar:
FOD Buitenlandse Zaken
Directie Reis- en identiteitsdocumenten
dienst C2.2 Individuele dossiers & nationale regelgeving
Karmelietenstraat 15
1000 Brussel
In de e-mail of op de brief vermeld je de volgende gegevens:
naam en voornamen
geboorteplaats
nationaliteit
een kopie van je verblijfstitel
eventueel een kopie van andere documenten betreffende jouw situatie.
De aanvraag voor een minderjarig kind wordt ingediend door de ouder(s) of voogd.
De onderzoekstermijn bedraagt circa 6 weken. Zodra je de toestemming van de FOD Buitenlandse Zaken (per mail) hebt ontvangen, heb je 2 weken de tijd om je aanvraag persoonlijk bij de dienst Burgerzaken samen met de identiteitsdocumenten in te dienen.
Amount
aanvraag gewone procedure : € 71
aanvraag spoedprocedure : € 240