Dit reglement geldt vanaf 1 januari 2026 (aanslagjaren 2026–2031). Het is goedgekeurd op de gemeenteraad van 15/12/2025 en gepubliceerd op 19/12/2025.
Hieronder staat een samenvatting van het reglement. Via de link onderaan kun je het volledige (wettelijke) reglement lezen.
Wat?
Voor elke aanvraag of melding in het kader van een omgevingsvergunning (bv. voor bouwen, verkavelen, milieu-inlichtingen ...) moet een belasting betaald worden die afhankelijk is van het type dossier.
Wie betaalt?
De belasting moet betaald worden door de persoon die de aanvraag of melding indient.
Hoeveel kost het?
De bedragen verschillen per soort aanvraag.
Wie een papieren dossier indient (in plaats van digitaal) betaalt een extra € 25.
Als een dossier zowel bouwen als milieu omvat, worden de tarieven samengeteld, tenzij het om een bijstelling gaat (dan geldt enkel het tarief voor de aanvraag).
Wanneer moet je betalen?
De belasting moet contant betaald worden in ruil voor een betaalbewijs. Zoniet wordt de belasting geïnkohierd en moet je betalen binnen de 2 maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Een bezwaar indienen?
beslissing GR 15.12.25 - bekendmaking 19.12.25