Lokaal bestuur De Panne wil dat iedereen deze website kan gebruiken. Kom je toch een pagina tegen die niet toegankelijk is? Meld het ons.
- Wat is een toegankelijke website?
- Wat doen we om deze website toegankelijk te maken?
- Welke delen zijn (nog) niet toegankelijk?
- Problemen met toegankelijkheid melden
Wat is een toegankelijke website?
Een website die voor iedereen bruikbaar en begrijpelijk is, ook bijvoorbeeld voor personen met een beperking.
Om dat te bereiken, legt Europa alle websites van de overheid regels over toegankelijkheid op. Die zijn vastgelegd in de Europese richtlijn EN 301 549. De stad volgt deze richtlijnen. Met het gebruik van Paddle CMS Platform zorgen we bij de opbouw en het onderhoud van de website dat de regels in kader van toegankelijkheid worden nageleefd.
Wat doen we om deze website toegankelijk te maken?
We passen deze maatregelen toe in onze werking:
- Toegankelijkheid in ontwerp
Toegankelijkheid is een onderdeel van alle stappen in de ontwikkeling van deze website (ontwerp, bouw en redactie) - Onderzoek
Onafhankelijke experten testen de website regelmatig op toegankelijkheid, zowel functioneel-technische als redactionele delen. Knelpunten lossen we duurzaam op. - Kennis medewerkers
Onze medewerkers houden hun kennis over toegankelijkheid op peil en passen ze toe waar nodig.
Voorbeelden hoe we deze toegankelijkheid willen bereiken:
- Bij de opbouw rekening houden met de WCAG-richtlijnen
- Bij het uploaden van afbeeldingen in de mediatheek is het steeds mogelijk om een ALT-tekst toe te voegen, die wordt voorgelezen door voorleessoftware
- Periodiek wordt een update uitgevoerd, waaronder bugfixes in kader van toegankelijkheid
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op: www.depanne.be
Welke delen zijn (nog) niet toegankelijk?
Op depanne.be zijn deze delen niet toegankelijk:
- Pdf-bestanden
De meeste pdf-bestanden op depanne.be zijn niet toegankelijk. We werken aan een oplossing om het aanbod van ontoegankelijke pdf-bestanden af te bouwen. Deze bestanden vervangen wij door goede pdf-bestanden (type A1A) of we zorgen voor een alternatief, zoals een losse tekstpagina. - Online kaarten
Online kaarten zijn niet toegankelijk, maar je mist daardoor geen informatie. De informatie is ook in tekst beschikbaar (bv. omleidingen bij openbare werken). - Online toepassingen
Onze online diensten verlopen soms via een externe toepassing (bv. een afspraak maken, een akte of attest aanvragen, solliciteren). Sommige toepassingen zijn niet toegankelijk.- Nieuwe toepassingen laten we waar mogelijk bouwen volgens de Europese richtlijnen.
- Bestaande toepassingen proberen we zo snel mogelijk toegankelijk te maken.
- Informatie van anderen
Op deze website ontsluiten we soms informatie van anderen met een embedcode (bv. alle vacatures). Met die code tonen we op onze webpagina informatie van andere websites. Aangezien het lokaal bestuur deze informatie niet beheert, zijn we ook niet verantwoordelijk voor de toegankelijkheid. - Fouten herkennen en suggesties geven binnen webformulieren
Binnen de module webformulieren worden fouten enkel herkend indien verplichte velden niet worden ingevuld. Verkeerd samengestelde telefoonnummers geven niet op alle formulieren een foutmelding of suggestie. - Nog niet alle afbeeldingen zijn voorzien van een alternatieve tekst.
Bij het lanceren van de nieuwe website zijn nog niet alle afbeeldingen voorzien van alt-tags. We plannen regelmatig reviews om dit te verhelpen. - Nog niet alle afbeeldingen zijn voorzien van een alternatieve tekst.
Bij het lanceren van de nieuwe website zijn nog niet alle afbeeldingen voorzien van alt-tags. We plannen regelmatig reviews om dit te verhelpen. - Leesbaarheid van teksten
Onze huisstijl biedt een ruim gamma aan kleuren. Sommige kleuren bieden niet voldoende contrast in een kleine lettergrootte op een witte achtergrond. Waar nodig hebben we de kleur van deze tekst iets donkerder gemaakt zodat deze voldoende contrastrijk is. Met een periodieke controle door een extern bedrijf zoeken we eventuele teksten die over het oog zijn gezien.
Problemen met toegankelijkheid melden
Wil je op deze website iets gebruiken dat niet toegankelijk is? Meld het ons. We bekijken hoe we jou kunnen verder helpen en hoe we de toegankelijkheid kunnen verbeteren.
Klacht indienen
Nam je contact op met het lokaal bestuur, maar ben je niet tevreden met het antwoord? Bezorg ons dan jouw klacht. Kom je er niet uit? Dan kan je ook de Vlaamse ombudsdienst contacteren.