Elke burger kan bestuursdocumenten opvragen & inkijken (inzagerecht), een kopie ontvangen en uitleg vragen. Dit alles wordt openbaarheid van bestuur genoemd.
Hoe aanvragen?
Online
Je kan jouw aanvraag indienen via het webformulier.
inzage bestuursdocumenten online aanvragen
Schriftelijk of mail
Je kan jouw aanvraag ook schriftelijk indienen, je richt je hiervoor aan team Office Management. In de aanvraag vermeld je:
- jouw naam en adres (en eventueel de naam en adres van de persoon voor wie je de aanvraag doet);
- over welke documenten het gaat (of minstens de aangelegenheid waarop deze documenten betrekking hebben);
- de vorm waarin je het bestuursdocument wenst (digitaal, papier...).
Je kan hiervoor gebruik maken van het downloadbare aanvraagformulier, onderaan deze pagina. Je geeft het af aan het onthaal van het gemeentehuis of je stuurt het op naar team Office Management (Zeelaan 21, 8660 De Panne of office@depanne.be).
Wat kan je opvragen?
In principe zijn alle dossiers en alle gegevens van het lokaal bestuur openbaar.
Hierop zijn enkele uitzonderingen:
- Registers en akten van de burgerlijke stand, bevolkingsregisters en strafregister.
- Dossiers over personen en personeel.
- Een aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning kan je slechts inkijken nadat de vergunning werd verleend, tenzij de wet zelf in een openbaar onderzoek voorziet.
- De inzage van een dossier kan geweigerd worden omwille van een grondige reden: bijvoorbeeld de vraag om inzage is onredelijk (te veel opzoekingswerk), de vraag werd te vaag geformuleerd of omwille van wettelijke beperkingen.
Meer informatie en een volledig overzicht van de uitzonderingsgronden vindt u terug in het Decreet op openbaarheid.vlaanderen.be.
Wat zijn de voorwaarden
- Je hoeft geen inwoner van De Panne te zijn
- Je hoeft geen reden op te geven waarom je het document opvraagt. Enkel als het gaat om informatie van persoonlijke aard, moet je aantonen dat je rechtstreeks en persoonlijk in je rechtssituatie geraakt wordt.
- Het is ook mogelijk dat een bestuursdocument maar gedeeltelijk openbaar mag gemaakt worden. Als het document nog niet af is of onvolledig, kan jouw aanvraag gemotiveerd afgewezen worden.
Hoeveel kost het?
Inzage en uitleg zijn steeds gratis.
Voor een kopie, moet je soms betalen. Hiervoor is het retributiereglement voor opzoeken, samenstellen en afleveren van administratieve stukken en inlichtingen van toepassing.
Behandeling van je aanvraag
Jouw aanvraag zal worden beoordeeld overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
De datum & uur van het indienen van het formulier wordt beschouwd als datum & uur van de aanvraag.
Binnen de 15 kalenderdagen zal je aanvraag worden beantwoord. Deze termijn kan worden verlengd tot 30 kalenderdagen indien de informatie niet tijdig kan worden verzameld. Je wordt hiervan op de hoogte gebracht.
Jouw aanvraag wordt in een register genoteerd en bijgehouden.
Ben je niet akkoord met de genomen beslissing?
Indien je niet akkoord gaat met de genomen beslissing, kan je een beroep instellen bij de Beroepsinstantie openbaarheid van bestuur. Via mail openbaarheid@vlaanderen.be