Waar hou je mee rekening als koper en als huurder?
Rechten en plichten als koper
waar rekening mee houden, welke stappen te ondernemen, welke documenten zijn verplicht
Rechten en plichten als huurder
Met de ondertekening van de huurovereenkomst zetten beide partijen een stap die ze niet zomaar ongedaan kunnen maken.
- De verhuurder moet de woning in een goede staat van onderhoud afleveren en moet de huurder het ongestoord genot van de woning verzekeren.
- De huurder moet de woning gebruiken als een goede huisvader en tijdig de maandelijkse huur betalen.
- Uitgebreide informatie over je rechten en plichten als huurder kan je vinden op Wonen Vlaanderen: https://www.vlaanderen.be/een-huis-of-appartement-huren
- De huurdersbond verdedigt de rechten van de huurder: https://huurdersplatform.be/hb/
Ondersteuning via het Juridisch Loket
via het Juridisch Loket kunnen inwoners en tweedeverblijvers van De Panne gratis juridisch advies inwinnen.
- Een jurist geeft gratis informatie en advies of verwijst je indien nodig door naar een advocaat, notaris, vakbond, sociale dienst …
- Iedereen kan in een situatie terechtkomen die juridische vragen of problemen met zich meebrengt. Het is niet gemakkelijk om dan te weten waar of bij wie je kan aankloppen.
- Het juridisch loket helpt je op weg, gratis maar op afspraak.
- Maak je afspraak via het onthaal van het OCMW: 058-42 97 80.
Waar?
In zaal De Korre helpt een jurist jouw in alle rust en met respect voor je privacy.
Wanneer?
Elke 1ste woensdag van 10.30u tot 12.00u en elke 3de woensdag van 09.00u tot 12.00u.
Wat breng je mee?
Alle documenten die te maken hebben met je vraag of probleem.
Contacteer het Juridisch Loket
Wie een woning of appartement huurt ondertekent een contract. Dit contract moet voldoen aan de geldende huurwetgeving. Op de website van wonen Vlaanderen kan u meer info over deze regelgeving vinden:
https://www.woninghuur.vlaanderen/
Contacteer de Cel Huisvesting als je een vraag hebt over jouw contract, of de woning of het appartement dat je huurt.