De Groene Corridor is aangelegd als recreatieve buurttuin en groene doorgang, op aangekochte gronden tussen de Stationsstraat en de Houtstraat. Na enkele voorbereidende werken is op 19 oktober 2023 de eerste spade in de grond gestoken voor de aanleg ervan.
De vele (gezonde en inheemse) bomen die er stonden, zijn aangevuld met nieuwe hoogstammige fruit- en notenbomen, een heggenstructuur, enkele wadi’s (watergreppels) en patronen van gemaaid en ongemaaid gras. Op die manier kan een boeiende en leerrijke plantenvariatie ontstaan. Centraal is ruimte voorzien met een zitmeubel. Samen met enkele losse picknickbanken, zitbanken en speeltoestellen die her en der verspreid staan, worden ontmoetingsmogelijkheden gecreëerd. De pluktuin moet dan weer iedereen aanzetten om gezond te snoepen van het fruit.
Verkeersveiligheid
Het creëren van de Groene Corridor, met een veilige fietsverbinding tussen de spoorweg en de Noordhoekstraat, kadert perfect binnen de beleidsdoelstelling en het Project V4. Fietsers kunnen via deze weg immers de drukke Stationsstraat vermijden.
Een betere mobiliteit in het teken van de zwakke weggebruiker is één van de 21 doelstelling die het beleid deze legislatuur wil realiseren. Een geheel van infrastructurele maatregelen moet een veiliger en comfortabeler fiets- en wandelverkeer opleveren. Vandaar dat het bestuur begin oktober 2023 het Project V4 gelanceerd heeft: een verkeersveiligheidsplan waar Vriendelijk, Veilig en Vlot Verkeer in De Panne centraal staan.
€ 50.000 subsidie voor de Groene Corridor
Met de creatie van een groene ruimte die ontmoeting, spel en interactie mogelijk maakt, een vlotte wandel- en fietsverbinding vormt tussen de diverse wijken én een veilige bypass voor de Stationsstraat, voldeed de Groene Corridor aan verschillende vereisten om in aanmerking te komen voor een plattelandssubsidie van € 50.000. Het lokaal bestuur De Panne heeft deze subsidie ontvangen op basis van 3 belangrijke pijlers binnen de plattelandssubsidie.
Voor de inrichting van het terrein zijn nieuwe speeltoestellen in duurzaam FSC-robiniahout aangekocht, terwijl de speelelementen rondom de waterpartijen gemaakt werden uit recuperatiestammen van ter plaatse. Het straatmeubilair en de zitbanken zijn dan weer uniform met de andere groene zones binnen de gemeente.
Voor de aanleg van verharding is eveneens goed nagedacht over het ecologische aspect. Zo is voor het centrale wandel- en fietspad een waterdoorlatende halfverharding in schelpenklei gebruikt en kregen de valzones onder de speeltoestellen een laag van 30 centimeter houtschors.
De groenaanleg is een gevarieerde mix van grassen, bloemen, bomen en hagen. Naast de traditionele grasvlaktes zijn ook ‘wilde’ onderhoudsarme graszones gecreëerd.
De plattelandssubsidie?
Naar aanleiding van de uitbraak van de coronapandemie in 2020 keurde de Europese Raad een plattelandssubsidie als herstelinstrument goed. Op die manier worden aanvullende middelen ter beschikking gesteld om de impact van de crisis en de gevolgen daarvan voor onder andere de landbouwsector en de plattelandsgebieden aan te pakken. Het subsidieprogramma heeft als doel de omgevingskwaliteit en vitaliteit van het platteland te versterken door inhoudelijke en financiële ondersteuning te bieden bij het opstarten van waardevolle plattelandsprojecten.
“Dit nieuwe park is een grote meerwaarde voor de buurtbewoners. Het is de derde investering in deze legislatuur waarbij we de leefbaarheid van de Adinkerkse woonwijken verhogen en zorgen voor een veilige fietsverbinding in het groen.” (Wim Janssens, schepen van Openbaar Domein)