Dit reglement geldt vanaf 1 januari 2026 (aanslagjaren 2026–2031). Het is goedgekeurd op de gemeenteraad van 15/12/2025 en gepubliceerd op 19/12/2025.
Hieronder staat een samenvatting van het reglement. Via de link onderaan kun je het volledige (wettelijke) reglement lezen.
Wat?
Er moet jaarlijks een belasting betaald worden voor woningen en gebouwen die leegstaan of verwaarloosd zijn én minstens 12 maanden in het gemeentelijk leegstands- of verwaarlozingsregister staan.
Als een pand leegstaat én verwaarloosd is, kan voor elk apart een belasting aangerekend worden.
Wie betaalt?
De belasting moet betaald worden door de persoon (zakelijk gerechtigde) die op de dag van de vaststelling:
volle eigenaar is
erfpachter is
opstalhouder is
of vruchtgebruiker is
Als er meerdere eigenaars of zakelijk gerechtigden zijn, is iedereen hoofdelijk aansprakelijk.
Bij een verkoop moet de verkoper de koper én de gemeente informeren dat het pand in het leegstands- of verwaarlozingsregister opgenomen is.
Hoeveel kost het?
Basistarief:
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| WONING | 1386 euro | 1420 euro | 1456 euro | 1492 euro | 1530 euro | 1568 euro |
| GEBOUW | 2773 euro | 2842 euro | 2913 euro | 2986 euro | 3060 euro | 3137 euro |
Het basistarief wordt vermeerderd met 1.200,00 euro per bijkomende nieuwe termijn van 1 jaar dat de woning ononderbroken in het register staat, en bedraagt maximaal 4 keer het basistarief.
Zijn er vrijstellingen?
Een vrijstelling is in een beperkt aantal gevallen mogelijk, op basis van een aangetekend verzoek van de belastingplichtige.
Een bezwaar indienen?
beslissing GR 15.12.25 - bekendmaking 19.12.25