Dit reglement geldt vanaf 1 januari 2026 (aanslagjaren 2026–2031). Het is goedgekeurd op de gemeenteraad van 15/12/2025 en gepubliceerd op 19/12/2025.
Hieronder staat een samenvatting van het reglement. Via de link onderaan kun je het volledige (wettelijke) reglement lezen.
Wat?
Bij afgifte van bepaalde documenten door het lokaal bestuur (bv. identiteitskaart, reispas, rijbewijs ...) moet de aanvrager een belasting betalen.
Wie betaalt?
De persoon of instelling die het document verkrijgt. Wie niet betaalt, kan niet verder geholpen worden.
Hoeveel kost het?
Elektronische identiteitskaart (+12 jaar):
Normale procedure: 25 euro
Spoedprocedure (gemeente): 125 euro
Spoedprocedure (FOD): 165 euro
Reispas / reisdocument:
Volwassenen: 71–75 euro (normaal), 240–250 euro (dringend), 300–310 euro (superdringend)
Minderjarigen: 35–41 euro (normaal), hogere tarieven bij spoed
Rijbewijzen:
Rijbewijs / voorlopig rijbewijs / duplicaat: 25 euro
Internationaal rijbewijs: 21 euro
Zijn er vrijstellingen?
Documenten voor kinderen jonger dan 12 jaar zijn gratis.
Attesten voor inschrijving is eveneens gratis.
Wanneer moet je betalen?
De belasting wordt onmiddellijk betaald, tegen afgifte van een betaalbewijs. Als er niet betaald wordt, wordt het bedrag ingekohierd.
Een bezwaar indienen?
beslissing GR 15.12.25 - bekendmaking 19.12.25