Als je verhuist, moet je het nieuw adres binnen de acht werkdagen aangeven bij de dienst burgerzaken van je nieuwe stad of gemeente. Maar ook als je binnen dezelfde gemeente verhuist, moet je dit aangeven. Je kan best de aangifte van verblijfsverandering doen kort voor of pas als je effectief verhuisd bent.
Wanneer je dit niet doet en je effectief niet meer verblijft op adres van inschrijving en het is onmogelijk om door de overheid je nieuwe hoofdverblijfplaats vast te stellen, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om je ambtshalve te schrappen uit het bevolkingsregister. Je verliest daardoor bepaalde sociale en burgerlijke rechten. Je identiteitskaart wordt geannuleerd en is dus ongeldig, waardoor je problemen kan krijgen bij je ziekteverzekering, bank, en dergelijke.
Permanente bewoning verboden in zones voor verblijfsrecreatie
Het Vlaams decreet op de stedenbouw (Vlaamse Codex) en het Vlaams Logiesdecreet verbieden elke vorm van permanente bewoning in zones voor verblijfsrecreatie. Concreet? Er kan niet permanent gewoond worden op campings (uitgezonderd de uitbaters) en weekendverblijfparken.
Procedure
Er zijn verschillende manieren om je adreswijziging door te geven:
- Je kan langsgaan bij de dienst Burgerzaken van je nieuwe gemeente.
- Je kunt de adreswijziging via digitaal loket melden aan je nieuwe gemeente.
Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet. Je hoeft niets te doen in je vorige gemeente.
Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.
Na de aangifte controleert de wijkinspecteur of je werkelijk op het aangegeven adres je hoofdverblijfplaats hebt. De datum inschrijving is de datum van de aangifte adreswijziging. Na positieve vaststelling door de wijkagent kom je enkele dagen later naar de dienst Burgerzaken om het nieuw adres op je identiteitskaart aan te passen met je PIN-code. Ben je de PIN-code vergeten en ben je de omslag met de PUK-code verloren, kan je hieronder nieuwe aanvragen.
Bij negatieve vaststelling word je per aangetekende zending op de hoogte gesteld met een bericht van niet-inschrijving.
Zodra je identiteitskaart aangepast is, kan je je privé contacten van je adresverandering op de hoogte brengen. Alle openbare instellingen worden via het rijksregister en de Kruispuntbank van je adreswijziging op de hoogte gebracht.
Wat breng je mee?
identiteitskaart met PIN-code.
Bedrag
Gratis