De Panne stapt over op digitale aanslagbiljetten. Dit betekent dat actieve e-boxgebruikers voortaan de aanslagbiljetten van het lokaal bestuur in de e-box zullen ontvangen.
Waarom de overstap naar digitale aanslagbiljetten?
Het lokaal bestuur gaat mee met de digitale trend die al door de federale en Vlaamse overheid is ingezet. Het bespaart niet alleen papier, maar maakt communicatie ook efficiënter en milieuvriendelijker.
Steeds meer overheidsdiensten zullen je op die manier documenten bezorgen, zo vind je alles op 1 plaats.
Wat is eBox?
eBox Burger is een elektronische brievenbus waarin je op een veilige manier de berichten kan vinden die door steeds meer en meer overheidsdiensten worden verzonden.
Net als burgers kunnen bedrijven ook hun e-Box Enterprise raadplegen.
Wie ontvangt het aanslagbiljet (digitaal)?
- Aanslagbiljetten worden verstuurd naar het gezinshoofd.
- Is diens eBox al actief? Dan ontvang je het aanslagbiljet digitaal.
Wist je dat: veel mensen hebben tijdens de coronacrisis hun eBox geactiveerd om een vaccinatiecertificaat te kunnen raadplegen.
Wanneer worden aanslagbiljetten verstuurd?
Aanslagbiljetten voor inwoners worden in juni verstuurd, voor tweedeverblijvers is dat al in mei. Hou in die periode de meldingen van eBox in de gaten!
Hoe weet ik of mijn eBox actief is of niet?
Om te weten of jouw eBox actief is, kan je gewoon aanmelden op je persoonlijke eBox:
- is je e-box actief, dan zie je meteen je berichten en documenten
- is je e-box nog niet geactiveerd, dan krijg je een melding met de vraag om je digitale brievenbus te activeren.
Hoe kan ik mijn eBox raadplegen?
- via Mijn eBox - de beveiligde website van de federale overheid
- via de De Panne app - de beveiligde app van lokaal bestuur De Panne
- via Mijn Burgerprofiel - het beveiligd platform van de Vlaamse overheid
Aanmelden
Om je documenten in eBox te bekijken, moet je je aanmelden. De handigste manier is aanmelden met Itsme. Lees meer over Itsme®
Hoe activeer ik mijn e-box?
Je eBox is gemakkelijk te activeren via ‘Mijn Burgerprofiel’. Doorloop onderstaande stappen en je e-box is in een mum van tijd geïnstalleerd.
- Ga naar www.burgerprofiel.be
- Meld je aan (met je e-ID en pincode, met Itsme, met een beveiligingscode via sms of met een beveiligingscode via de app)
- Ga naar het tabblad 'brievenbus'.
- Klik bovenaan op je naam en ga naar de tab ‘brievenbus’. Ga daar naar het luikje ‘eBoxdocumenten’.
- Vink aan dat je Mijn Burgerprofiel toestemming geeft om je per e-mail op de hoogte te brengen wanneer je een nieuw overheidsdocument ontvangt.
- Geef je persoonlijke e-mailadres in.
- Klik op 'eBox koppelen'.
- Bevestig de koppeling.
Als je deze stappen doorlopen hebt, ben je klaar om je aanslagbiljetten en andere overheidsdocumenten digitaal te ontvangen.
Bij ieder nieuw document in je eBox krijg je een melding via het opgegeven e-mailadres.
Wat als ik een eBoxbericht niet gezien heb en/of een factuur niet betaald heb?
Het kan even wennen zijn aan deze nieuwe manier om aanslagbiljetten te ontvangen. Daarom voorziet het lokaal bestuur een overgangsperiode.
Is je factuur niet betaald, dan krijg je op papier een betaalherinnering. Maak je geen zorgen, de eerste herinnering wordt zonder extra kosten verstuurd.
Hulp nodig? Kom naar een digipunt of digidokter
Lukt het niet met je eBox of heb je een andere vraag over Itsme, Mijn Burgeprofiel of de De Panne app? Dan kan je terecht in één van de digipunten. Die vind je in de bibliotheek en in De Boare. Medewerkers en/of digidokters staan klaar om jou digitaal op weg te helpen.