Dit reglement geldt vanaf 1 januari 2026 (aanslagjaren 2026–2031). Het is goedgekeurd op de gemeenteraad van 15/12/2025 en gepubliceerd op 19/12/2025.
Hieronder staat een samenvatting van het reglement. Via de link onderaan kun je het volledige (wettelijke) reglement lezen.
Wat?
Wie een reclamebord, ruiter, bloembak of eender welk ander voorwerp met daarop reclame, de naam van een zaak, menu’s, koopwaar … op de openbare weg plaatst, moet daarvoor een belasting betalen. Er wordt geen rekening gehouden met de duur van de inname.
Wie betaalt?
De belasting is verschuldigd door de persoon die de openbare weg in gebruik neemt.
Hoeveel kost het?
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| Per publiciteitsdrager/jaar | 61 euro | 63 euro | 64 euro | 66 euro | 67 euro | 69 euro |
| Per m²/jaar voor alle andere innames (bv. terrasuitbreiding, winkelrekken, uitstallingen) | 7,2 euro | 7,4 euro | 7,6 euro | 7,8 euro | 7,9 euro | 8,1 euro |
| Minimaal per jaar per gebruiker | 61 euro | 63 euro | 64 euro | 66 euro | 67 euro | 69 euro |
Bij de berekening van het bedrag rekent de bevoegde gemeentelijke dienst elk deel van minder dan een halve vierkante meter niet aan. Elk deel tussen een halve en één vierkante meter wordt voor een volledige vierkante meter aangerekend.
De belasting is verschuldigd voor het volledige jaar, ongeacht de periode waarin de openbare weg ingenomen wordt.
Wanneer moet je betalen?
De belasting moet betaald worden binnen de 2 maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Een bezwaar indienen?
beslissing GR 15.12.25 - bekendmaking 19.12.25