Met 68 haltes over 67 km is de elektrische tramlijn van de Belgische kust de op een na langste tramlijn ter wereld. Het is de enige tram die onze gemeente aandoet, maar ooit was dat helemaal anders. Keer terug in de altijd en maak een visueel ritje op één van deze trammetjes!
De eerste tramverbinding ontstond toen Eugenie Terlinck-Baelden de beslissing nam om haar gasten af te halen aan het station van Adinkerke. Aanvankelijk gebeurde dat per diligence, maar vanaf 1901 reed er een paardentram tussen het hotel Terlinck op de Zeedijk en het station. In 1920 werden de paarden vervangen door de stoomlocomotieven Adèle en Laura. Nog later kwamen er Fordson-tractoren.
Ongeveer gelijktijdig ontstond er ook een tramverbinding van De Panne naar het station van Veurne, met tramhaltes aan de huidige Leopold I-Esplanade en het WZC Sint-Bernardus. Later vertrok deze tram aan het hotel Terlinck, met haltes aan de Markt en de Oosthoek.
De voorloper van de Kusttram was vanaf 1910 de paardentram De Panne - Sint-Idesbald, die vertrok vanuit de Nieuwpoortlaan. In juli 1914 werd die vervangen door de stoomtram naar Oostende. Deze verbinding lag - om voor de hand liggende redenen - stil tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Deze 3 tramverbindingen werden later geëlektrificeerd en tenslotte vervangen door bussen.
Ben je geboeid door het verleden van De Panne?
En hou je van oud beeldmateriaal? Dan is vrijwilligerswerk bij ‘De Panne verbeeldt’ zeker iets voor jou! Als een echte erfgoeddetective ga je op zoek naar unieke foto’s, affiches, prentbriefkaarten ... om te digitaliseren. Dat kan van thuis uit, maar ook op vaste momenten dat alle vrijwilligers van het team bijeenkomen onder leiding van een medewerker van team Erfgoed. Geïnteresseerd? Stuur dan zeker een mailtje naar cultuur@depanne.be.
Deel op