Gemeente De Panne
Dit nieuwsbericht is niet actueel.

Beaufort 2018 in De Panne

In 2018 biedt Beaufort voor de zesde keer onverwachte ontmoetingen met hedendaagse kunst in het unieke decor van de Kust.

Niet minder dan 19 intrigerende werken van internationaal gerenommeerde kunstenaars zijn opgesteld op stranden, zeedijken, pleinen en parken in 9 ku(n)stgemeenten. Nieuwsgierig? Neem dan tussen 30 maart en 30 september 2018 zeker een kijkje op alle (gratis) locaties.

Een nieuwe denkpiste

De kunstenaars van Beaufort 2018 onderzochten de rol van monumenten in de publieke ruimte: hoe geven ze betekenis, welke interpretatie krijgen ze toebedeeld en in hoeverre blijft hun boodschap actueel?

Beaufort 2018 is ook een denkoefening over de klimaatproblematiek. Ecologische veranderingen dwingen ons om ons aan te passen, zodat de aarde leefbaar blijft. Onze kwetsbaarheid is nog meer voelbaar aan de kust. De kunstenaars spreken over de veranderende verhouding tussen mens en natuur en brengen een eerbetoon aan de oppermachtige zee.

Beaufort 2018 in De Panne en Adinkerke

Jos de Gruyter en Harald Thys met ‘De Drie Wijsneuzen van De Panne’

Strand nabij het Canadezenplein (Door onvoorziene omstandigheden heeft de plaatsing van het kunstwerk enige dagen vertraging opgelopen.)

Met hun monolithische postuur en strakke blik torenen De Drie Wijsneuzen van De Panne uit boven de kustlijn. Ze passen in een traditie van heroïsch-realistische monumenten zoals het Vrijheidsbeeld van NewYork en de Cristo Redentor in Rio de Janeiro. Het zijn beelden die oorspronkelijk als baken of wegwijzer dienden en nu zelf een toeristische trekpleister zijn geworden. Over elkaars hoofden heen kijken de wijsneuzen respectievelijk richting Engeland, Frankrijk en België. Maar hun enigmatische kennis ligt vermoedelijk in het verlengde van die drie gebieden, en reikt veel verder.

 

Stief DeSmet met ‘Monument for cervus vitalis #2 (Malus Sylvestris)’

Natuurdomein Vijvers Markey Adinkerke (ingang Vijverstraat)

Het oeuvre van Stief DeSmet bevindt zich vaak op de fluïde grens tussen natuur en cultuur. Zijn ‘Monument for cervus vitalis #2 (Malus Sylvestris)’ is een levensgroot beeld van een edelhert waarbij de breukvlakken tussen de lichaamsdelen zichtbaar zijn, en bepaalde delen zelfs zijn verwijderd. DeSmet vond inspiratie bij tuinbeelden die hij zag in Vlaamse voortuinen, een traditie die bestaat sinds het begin van de industriële revolutie. Als tuinen symbool staan voor het beheersen van de natuur, dan gaat het toevoegen van beelden van dieren daarin nog een stap verder. Het gefragmenteerde karakter van het beeld toont de tegenstrijdigheid in de menselijke drang om het wilde in de natuur te temmen.

 

Meer info?

www.beaufort2018.be

#beaufort2018

 

27 maart